FAQ

Voordat je jouw juweel of horloge bestelt, heb je misschien nog enkele prangende vragen. De meest courante hebben we hier al voor je beantwoord. Staat jouw vraag er niet tussen? Contacteer ons dan gerust. 

Juwelen

Op zoek naar fashion sieraden of smaakvolle klassiekers? Bij Jan Maes kun je alle juwelen online kopen. We beantwoorden alle vragen over je favoriete artikelen met plezier.

Hoe bepaal ik mijn ringmaat?

Heb je de perfecte ring gevonden, maar weet je niet welke maat je moet bestellen? Geen nood. We geven je graag enkele tips om je ringmaat te meten. Omdat niet elk merk dezelfde maten hanteert, hebben we voor jou een overzicht gemaakt in onderstaande tabel.

Hoe kan je best je ringmaat meten?

Gebruik een lintje of een strookje papier en wikkel dit rond je vinger, bij voorkeur op de dikste plaats. Let op dat je het niet te strak aanspant. Duid de lengte aan op het strookje en meet het. De omtrek in mm (Bergeon) is jouw maat. De tabel laat je de equivalenten in andere maatsystemen zien. 

Hou rekening met deze tips

  • Meet je ringmaat bij kamertemperatuur. Als het te koud of te warm is, kan je maat afwijken.
  • Let op met metingen bij uitzonderlijke situaties: bv. zwangerschap, sterke verandering in lichaamsgewicht, lange wandelingen… Dan kunnen vingers opgezwollen of net smaller zijn.
  • De ringmaat van je linker- en je rechterhand is vaak verschillend.
  • Kies je een brede ring? Dan wordt aangeraden om te meten met een breed strookje of om te kiezen voor een halve of hele maat groter.
  • Let erop dat het strookje nog over je kneukel kan. Baseer je echter niet op de omtrek van je kneukel om je ringmaat te bepalen. Dan zal de ring te los zitten.

Twijfels over je maat? Je kunt ook altijd in onze winkels terecht om je maat te laten opnemen. 

Ringmaten

Ringmaat EU (diameter in mm) Ringmaat Bergeon (omtrek in mm) Ringmaat USA Ringmaat numeriek
16 50 5,5 10
16,25 51    
16,5 52 6 12
17 53 6,5  
17,25 54 7 14
17,5 55 7,5  
18 56 8 16
18,25 57    
18,5 58 8,5 18
19 59 9  
19,25 60   20
19,5 61 9,5  
19,75 62 10  
20,25 65 11  
20,5 65 11  
21 66 11,5  
Kan ik iets bestellen en direct laten graveren?

Een gravure kun je bestellen op de detailpagina van jouw gekozen juweel. Je geeft je naam of je boodschap in en kiest een lettertype. De prijs is afhankelijk van het materiaal en het merk.

Gravures worden gemaakt met machines of met de hand. Hou er rekening mee dat je een gegraveerd juweel niet kunt retourneren. Omdat het om een gepersonaliseerd item gaat, is er geen herroepingsrecht.

Hoe verzorg ik mijn juwelen het best?

Alle juwelen worden volgens de regels van de kunst en volgens strenge kwaliteitsnormen gefabriceerd. Om ze optimaal te onderhouden, raden we je aan om ze niet te dragen bij het sporten, douchen of slapen. Vermijd bovendien contact met detergenten, alcoholhoudende parfums of andere bijtende chemicaliën.

Gouden en zilveren juwelen kunnen krasjes vertonen als ze in contact komen met hardere oppervlakken. Plan je werkjes waarbij veel wrijving of vuil aan te pas komt? Dan leg je je juwelen beter even aan de kant. 

Ik heb een horlogeband met schakels. Hoe zorg ik ervoor dat het rond mijn pols past?

Als je band niet perfect past, kom je best langs in een van onze 2 filialen. Wij zetten het uurwerk gratis voor jou op maat, terwijl jij rustig gaat shoppen in het Waasland of Wijnegem Shopping Center. 

Wat betekent ATM?

De waterdichtheid van je horloge wordt weergegeven in ATM of meter diepte. Let op: de aangegeven waarden zijn testwaarden zoals die in de fabriek zijn vastgesteld. Er wordt daarbij geen rekening gehouden met temperatuurverschillen, die de waterdichtheid kunnen beïnvloeden.

Wat betekent de ATM-waarde concreet?

Standaard gelden de volgende maatstaven (hou er rekening mee dat die verschillen naargelang de temperatuur):

  • 3 ATM / 30 meter: Bestand tegen regen en spatwater.
  • 5 ATM / 50 meter: Ook geschikt om je handen te wassen.
  • 10 ATM / 100 meter: Geschikt voor zwemmen en watersport in ondiep water, maar niet voor duiken met perslucht.
  • 20 ATM / 200 meter: Geschikt voor alle watersporten.
Hoe houd ik mijn horloge waterdicht?

Bij Juwelier Jan Maes geven we je graag enkele algemene regels mee:

  1. Laat de waterdichtheid van je horloge elk jaar testen. De kroon en de joints laat je best elke 2 jaar vervangen. Ook na elke batterijvervanging moet de waterdichtheid gecontroleerd worden. Dat kan in een van onze winkels.
  2. Gebruik de drukknoppen nooit onder water. Dat mag slechts bij enkele modellen.
  3. Heeft je uurwerk een schroefkroon? Schroef de kroon dan extra aan voordat je horloge in contact komt met water.
  4. Spoel je horloge goed af na een duik in zeewater. Resten van zoutwater beschadigen de dichtingen en tasten de waterdichtheid op termijn aan.
  5. Open nooit zelf je horloge.

Opgelet: de meeste waterdichte horloges zijn niet bestand tegen grote temperatuurverschillen. Als je in de zon ligt en daarna een frisse duik neemt, kan dit bruuske verschil indirect lekkages veroorzaken. Je horloge zal namelijk krimpen en kan daarna, als het terug uitzet, water of vochtige lucht binnenzuigen. Let ook op bij waterdamp, vochtige lucht of condens

Wat is een analoog horloge?

De term analoog slaat op de manier waarop een horloge de tijd aangeeft. Een horloge met wijzers wordt een ‘analoog’  genoemd. 

Wat is een digitaal horloge?

De term digitaal slaat op de manier waarop een horloge de tijd aangeeft. Een digitaal horloge vertaalt de tijd in vier cijfers. 

Wat is een automatisch horloge?

Een automatisch horloge is een horloge dat zichzelf opwindt door de beweging van de pols. De armbewegingen laten een gewichtje (massa) roteren waardoor een veer wordt opgewonden en die veer drijft de wijzer weer aan.

Wat is een chronograaf?

Een chronograaf meet de tijd in tienden of soms honderdsten (en zelfs duizendsten) van een seconde.

Wat is een Kinetic horloge?

Een Kinetic® uurwerk werkt op elektriciteit die opgewekt wordt door de bewegingen van arm en pols. Deze elektriciteit wordt opgeslagen in een accu (niet in een batterij). Zodra het horloge volledig opgeladen is, heb je naargelang het model 1 maand tot 4 jaar energiereserve of gangreserve.

Wat is een mechanisch horloge?

Een mechanisch horloge functioneert door het klassieke opwindmechanisme. Het is aan te raden een mechanisch horloge iedere dag rond dezelfde tijd, bij voorkeur ‘s ochtends, op te winden.

Wat is een quartz horloge?

Quartz horloges worden gevoed door een batterij. Die stuurt elektronische impulsen door een synthetische kristal en zorgt ervoor dat er één beweging per seconde wordt doorgegeven aan het uurwerk. Quartz horloges geven de tijd met sublieme precisie weer. Een batterij gaat, afhankelijk van het soort horloge, 1 tot 5 jaar mee.

Wat is een zendergestuurd (radio controlled) horloge?

Deze horloges stellen zich via een radiogolf volautomatisch in op de overgedragen tijdnorm van de nauwkeurigste klok (moederklok) ter wereld. Dit gebeurt zo nauwkeurig dat over een periode van 1 miljoen jaar een maximale afwijking geldt van 1 seconde in het tijdsverloop.

Wat houden de verschillende glassoorten precies in?

Horloges zijn over het algemeen voorzien van kunststof-, mineraal- of saffierglas. Kunststofglas wordt vaak gebruikt in sporthorloges. De meeste horloges hebben echter mineraalglas, dat minder krasgevoelig is. Het duurdere en sterkere saffierglas is door zijn hardheid het best bestand tegen krassen. 

Wat zijn de verzendkosten binnen België en Nederland?
  • Binnen België:
    Als je een bestelling onder de € 50 plaatst, bedraagt de verzendingskost € 5. Is je totale aankoopsom gelijk aan of hoger dan € 50, dan is de verzending gratis.
  • Nederland, Luxemburg:
    Als je een bestelling onder de € 75 plaatst, bedraagt de verzendingskost € 5. Is je totale aankoopsom gelijk aan of hoger dan € 75, dan is de verzending gratis. 
Ik krijg bericht dat het model niet verkrijgbaar is, terwijl het op de webshop in voorraad stond. Wat nu?

Soms gebeurt het dat een artikel verkeerd in voorraad staat. Dat proberen we uiteraard te vermijden. Als het toch voorvalt, brengen we je zo snel mogelijk op de hoogte via mail en bieden we je een aantal verschillende opties aan. 

Hoe wordt mijn bestelling geleverd?

Voor het verzenden van onze artikelen werken wij samen met Bpost of Mikropakket:

  • Pakjes tot € 1000 worden in de Benelux door Bpost geleverd.
  • Pakjes vanaf ongeveer € 1000 worden in de Benelux door Mikropakket geleverd.

De levertijd wordt per artikel aangegeven op de website. Dat blijft uiteraard een indicatie. Als het artikel in stock is, hanteren wij doorgaans de volgende levertermijn (afhankelijk van het tijdstip van de bestelling):

  • België: 1 tot 3 werkdagen
  • Nederland en Luxemburg: 3 tot 4 werkdagen

Als je meerdere artikelen hebt besteld, proberen we deze samen te leveren. De levertijd wordt dan gelijk aan die van het artikel met de langste levertermijn. Is jouw artikel toch niet op voorraad? Dan brengen we je zo snel mogelijk op de hoogte. 

Kan ik mijn bestelling opvolgen?

Nadat je een bestelling geplaatst hebt, ontvang je via e-mail een track&trace-code met bijbehorende uitleg. Daarmee kun je via het track&trace-systeem zien in welke status je bestelling zich bevindt. 

Wat als ik niet thuis ben op het moment dat mijn pakketje wordt geleverd?
  • Pakjes geleverd door Bpost (< €1000)
    Als je op het moment van de levering niet aanwezig bent, zal de postbode een bericht achterlaten dat je het pakketje op het postkantoor kunt ophalen. Je bestelling blijft daar tot 3 weken lang liggen.
  • Pakjes geleverd door Mikropakket (> €1000)
    Als je niet thuis bent, wordt het pakket een 2de en 3de keer gratis aangeboden. Je hebt ook de mogelijkheid om Mikropakket te contacteren en in overleg de best mogelijke optie te kiezen.
Is online kopen bij Jan Maes veilig?

Jan Maes bestaat al 3 generaties lang. Ondertussen hebben we 4 fysieke winkels en zijn er 3 volledige concepten uitgewerkt: Jan Maes, Maes On Time en Grace & Glory. Sinds onze oprichting vinden we het erg belangrijk dat onze klanten zich op elk moment goed voelen bij hun aankoop.

Veiligheid speelt daar een sleutelrol in. Voor de betalingen werken wij samen met Ingenico. Alle online aankopen vinden plaats in een gesloten beveiligingssysteem. Je identiteits- en bankgegevens worden daarbij steeds versleuteld bij verzending over het internet.

Bovendien kun je steeds terecht in onze winkels voor eventuele vragen en zijn wij steeds te bereiken via e-mail of telefoon

Ik heb op de webshop een model gezien met korting. Geldt deze korting ook in de winkels?

De kortingen op de webshop zijn dezelfde als in onze winkels. Zowel online en offline geniet je dus van dezelfde voordelen. 

Ik ben niet volledig tevreden over het product en ik wil het terugsturen. Wat moet ik doen?

Als je niet helemaal tevreden bent over het artikel dat je bij ons bestelde, of als je een defect(*) hebt vastgesteld, kun je een beroep doen op het herroepingsrecht. Opgelet: de retourkosten zijn ten laste van de consument.

* Dit geldt enkel voor productiefouten. Als de schade te wijten is aan foutief gebruik van het juweel of het uurwerk, vervallen het herroepings- en omruilrecht. 

Afzien van je aankoop kan tot 14 dagen na de leveringsdatum. En dat zonder boete of opgave van reden. Tijdens die bedenktijd ga je het best zorgvuldig om met je artikel en de verpakking. Het mag enkel gehanteerd en geïnspecteerd zijn zoals je dat in de winkel zou doen.

Dit herroepingsrecht is niet van toepassing op:

  • Artikelen op maat. Hieronder vallen ringen die buiten de voorgestelde maten werden besteld, ringen die op maat werden gezet en armbanden of uurwerken die werden ingekort.
  • Gepersonaliseerde artikelen (gegraveerde juwelen, naamplaatjes…)
  • Bestellingen van handgemaakte juwelen
  • Goederen waarvan het zegel of prijslabel werd weggehaald of beschadigd

Hoe maak ik gebruik van mijn herroepingsrecht?

Als je een artikel wil terugzenden dat in aanmerking komt voor het herroepingsrecht, meld je dit binnen de bedenkingstijd van 2 weken. Dat kan via het formulier of via een e-mail naar webshop@janmaes.be. Vermeld de volgende gegevens:

  • Gegevens handelaar: naam, adres en e-mailadres
  • Het volgende tekstje: Ik/wij (*) deel/delen hierbij mede dat ik/wij(*) onze overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende goederen/levering van de volgende dienst (*) herroep/herroepen(*) (schrappen wat niet past)
  • Besteldatum en ontvangstdatum
  • Je naam en adres

Van zodra we je melding ontvangen hebben, krijg je een ontvangstbevestiging. Is je verzoek goedgekeurd? Zend je artikel dan binnen de 14 dagen na de melding terug (op jouw kosten) of breng het naar een van onze filialen.

Zorg ervoor dat alle toebehoren (verpakking, doos, echtheidscertificaat en waarborgbewijs) zo goed mogelijk in originele staat bij het product aanwezig zijn. Als het product teruggezonden is, betalen wij het verschuldigde bedrag terug.

Opgelet: bij aflevering heb je als klant de plicht om te onderzoeken of je artikelen aan de overeenkomst beantwoorden. Eventuele schade, gebreken en afwijking moet je binnen de 14 dagen na ontvangst melden. 

Kan ik mijn aangekocht artikel omruilen?

Als het artikel dat je hebt gekocht niet volledig aan je verwachtingen voldoet, kun je het omruilen of retourneren. Retourkosten zijn echter ten laste van de klant.

Hoe kan ik een artikel ruilen of retourneren?

Uiterlijk binnen de 14 dagen na ontvangst, moet je jouw artikel aanmelden voor omruiling. Dat kan via het formulier (duid omruiling aan) of via een e-mail naar webshop@janmaes.be. Vermeld de volgende gegevens:

  • Gegevens handelaar: naam, adres, e-mailadres
  • Het volgende tekstje: Ik/wij (*) deel/delen hierbij mede dat ik/wij(*) het bestelde en geleverde product willen omruilen/retourneren(*) voor een ander artikel of voor hetzelfde artikel(*) (schrappen wat niet past)
  • Het referentienummer van het nieuwe artikel dat je wil bestellen
  • Besteldatum en ontvangstdatum
  • Je naam en adres

Als je verzoek voldoet aan de voorwaarden voor omruilrecht, ontvang je een bevestiging met het adres waarnaar je je bestelling kunt terugzenden. Dat moet binnen de 14 dagen na de ontvangst van je artikelen gebeuren. Je kunt het product dat je wil omruilen ook binnenbrengen in een van onze filialen.

Zodra we je retourzending hebben ontvangen, krijg je een bevestiging per e-mail. Daarin vind je het openstaande orderbedrag en alle details van de nieuwe bestelling.

Welke voorwaarden moeten ingevuld zijn om te mogen omruilen/retourneren?

  • Het artikel moet in originele staat van verzending zijn.
  • De koopwaar mag niet gebruikt of beschadigd zijn.
  • De koopwaar moet voorzien zijn van de aangehechte labels.
  • De koopwaar moet geretourneerd worden in originele verpakking.

Als het product niet voldoet aan deze voorwaarden of niet binnen de gestelde tijd van 14 dagen is aangemeld, kan je verzoek tot omruilen of retourneren niet worden aanvaard.

Opgelet: bij aflevering heb je als klant de plicht om te onderzoeken of je artikelen aan de overeenkomst beantwoorden. Eventuele schade, gebreken en afwijking moet je binnen de 14 dagen na ontvangt melden.

Artikelen die zijn uitgesloten van omruiling

  • Artikelen op maat. Hieronder vallen ringen die buiten de voorgestelde maten werden besteld, ringen die op maat werden gezet en armbanden of uurwerken die werden ingekort.
  • Gepersonaliseerde artikelen (gegraveerde juwelen, naamplaatjes…)
  • Bestellingen van handgemaakte juwelen
  • Goederen waarvan het zegel of prijslabel werd weggehaald of beschadigd
Hoelang heb ik garantie op mijn aangekochte artikel?

Bij Jan Maes kun je steeds rekenen op internationale garantie van de fabrikant. Hier vind je alle informatie.

Horloges

Elk horloge heeft een garantieperiode van minstens 2 jaar, die ingaat op de verkoopdatum. Afhankelijk van de leverancier, importeur of fabrikant kan de garantietermijn ook langer zijn. Voor jouw winkelcomfort is de garantieperiode bij elk artikel vermeld onder productspecificaties.

De garantie wordt voorzien door de fabrikant en dekt fabricagefouten en verborgen gebreken. Het is dan ook de fabrikant die beslist of een uurwerk onder waarborg valt, en niet Jan Maes. De band, kast, kroon en het glas vallen nooit onder garantie.

Herstellingen aan uurwerken in garantie worden door de fabrikant uitgevoerd. Een uurwerk dat je wil laten herstellen, moet vergezeld zijn van een volledig ingevuld garantiebewijs. Heb je je uurwerk aangekocht bij Jan Maes? Dan is verzending naar de fabrikant en de bijbehorende administratie gratis. Breng je uurwerk binnen in één van onze filialen, of verzend het (op eigen kosten) naar ons.

Juwelen

Omdat juwelen geen verborgen mechanismen kennen, wordt er niet vaak een garantieperiode voorzien. Ontdek je binnen de 3 weken na aankoop toch een defect aan je juweel, dan wordt bij de producent nagevraagd of het om een productiefout gaat. Als dat zo is, krijg je een gratis herstelling.

Enkele fabrikanten handhaven toch garantievoorwaarden. Je vindt ze bij elk artikel onder productspecificaties. Als je iets terugstuurt binnen de garantietermijn, beslist de fabrikant of jouw aanvraag al dan niet onder garantie valt. 

Wat moet ik doen als mijn horloge of sieraad binnen de garantietermijn kapot gaat?

Als je aankoop tijdens de garantieperiode kapot gaat omwille van een fabrieksfout kan je contact opnemen met onze klantenservice (webshop@janmaes.be). Wij adviseren je graag over een eventuele reparatie of vervanging.

Als je binnen de 14 dagen na aankoop een defect ontdekt, kun je je juweel of horloge ook retourneren of omruilen.

Wat valt niet onder garantie?

Onderstaande lijst is niet limitatief:

  • Het glas (vb. glasbreuk, krassen, ...)
  • Het horlogebandje (vb. draagsporen, zweetsporen, ...)
  • De batterijen
  • De kroon/schroef (vb. afbreken, ...)
  • Beschadigingen aan het sieraad (vb. krassen, draagsporen, ...)
  • Kwijtraken of diefstal
  • Contact met chemische producten
  • Zelf opengemaakte uurwerken
Kan ik de horloges en juwelen in het echt bekijken?

Ja. Je kunt steeds langskomen in onze winkels in het Waasland Shopping Center of in het Wijnegem Shopping Center. 

Zijn de producten van Jan Maes echt?

Jan Maes is een officiële verdeler van alle merken die verkocht worden. Alle producten zijn dus steeds 100 % authentiek. Bovendien kun je zeker zijn dat zij aan de hoge kwaliteitseisen voldoen, die wij als juwelier vooropstellen. 

Ik heb een vraag, opmerking of klacht. Hoe contacteer ik jullie het best?

Je kunt Jan Maes altijd contacteren via e-mail (webshop@janmaes.be) of telefoon. Ook eventuele klachten kun je registreren via e-mail of ons formulier. Zo kunnen wij ze zo snel mogelijk behandelen en opvolgen. We streven steeds naar een efficiënte en realistische oplossing.

Klachten over een aankoop moeten binnen de 7 dagen, volledig en duidelijk omschreven, worden ingediend bij Jan Maes NV.

Wat moet je vermelden in je e-mail / formulier?

  • Naam
  • Adres
  • Besteldatum
  • Ontvangstdatum
  • Reden van de klacht

Ingediende klachten worden binnen de 14 dagen (gerekend vanaf de datum van ontvangst) beantwoord. Vraagt een klacht een langere verwerkingstijd? Dan houden wij je binnen die periode op de hoogte met een bericht van ontvangst en een indicatietijd voor een uitvoeriger antwoord. Via e-mail delen we je de verdere afwikkeling en het resultaat van de klacht mee.